Inspirująco, energicznie, a momentami nawet refleksyjnie – tak właśnie było    w Hiszpanii. Już po raz kolejny uczniowie ZS nr 2        w Sierpcu odbywali staż zawodowy  w hiszpańskich miastach Granada i Cordoba w ramach programu Erasmus +. Uczniowie w dniach od 09.04.2018 do 04.05.2018 mieli możliwość zrealizowania czterotygodniowych staży zgodnie z kierunkami kształcenia w technikum: ekonomicznym, spedycyjnym, obsługi turystycznej, cyfrowych procesów graficznych. Podczas stażu uczniowie zdobywali doświadczenie      u hiszpańskich pracodawców, a także poznawali kulturę i zabytki Andaluzji.

Program Erasmus+ to różnorodne korzyści. Motywy, dla których uczniowie decydują się     na wyjazd to przede wszystkim chęć zwiększenia swoich szans na rynku pracy, możliwość przebywania przez dłuższy czas w obcym  kraju,  poznanie  nowych  ludzi     i  innej  kultury,  zdobycie  nowych  doświadczeń,  podniesienie  poziomu  wiedzy, używanie  na  co  dzień  języka  obcego.
Jedną   z  największych   zalet   uczestnictwa   w  programie   jest    rozwój    własnej osobowości, umiejętności interpersonalnych                   i  zawodowych.  Stypendyści  programu Erasmus + stają  się  bardziej   tolerancyjni,  uczą  się  niezależności,  poznają  swoje możliwości,   a także  zdobywają  umiejętności  radzenia  sobie  w  nowym  otoczeniu. W trakcie pobytu za granicą stają się pewniejsi siebie, dojrzalsi, niezależni, precyzują własne plany życiowe i planują przyszłość.

Młodzież odbywała praktyki u wielu hiszpańskich pracodawców.  Uczniowie  w przydzielonych im zakładach pracy wykonywali powierzone im zadania od poniedziałku do piątku.  Pracowali  w hotelach, lokalnych firmach, bankach żywności, agencjach reklamowych, muzeach.

Zadaniem dyrektora i nauczycieli było monitorowanie przebiegu praktyk. Odbywali wizyty  w firmach, monitorowali pracę uczniów. W trakcie tych spotkań pracodawcy informowali o przebiegu praktyki, opowiadali o postępach naszych uczniów. Wszyscy nasi uczniowie  wywiązali się ze swoich obowiązków, byli doceniani przez pracodawców, nawiązali wiele zawodowych kontaktów.

Program kulturowy w Hiszpanii był bardzo bogaty. Młodzież odwiedziła  Granadę, Cordobę, Malagę. Po pracy był czas na zwiedzanie miasta oraz wycieczki programowe. Niezapomniane wrażenie zrobiła na obu grupach uczniów wycieczka do Alhambry                  w Granadzie. To warowny zespół pałacowy w andaluzyjskim regionie Hiszpanii, zbudowany w latach 1232-1273 i rozbudowywany do XIV w. Alhambra była twierdzą mauretańskich kalifów. Dziś stanowi zabytek arabskiego budownictwa w Europie, w 1984 roku wpisana na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO. Uczniowie odbywali niezliczone wędrówki po dzielnicy Granady Albaicin, położonej na wzgórzu około 700 m n.p.m., będącej prawdziwym gąszczem małych, pnących się w górę i w dół uliczek pachnących kadzidłem  i przepełnionych kolorowymi sklepami z pamiątkami. To niezwykłe miasto podziwiali z Mirador San Miquel Alto, punktu widokowego, z którego rozpościera się urokliwa panorama miasta. Urzekały  malownicze i niemal idylliczne okolice Sacromonte, tradycyjne miejsca mieszkalne: domy w skale. Ta okolica słynie z występów flamenco i utalentowanych cygańskich tancerek. Posiada niezwykły klimat i zachęca do niespiesznego spędzania czasu. Podobnie jak Carmen de los Martires – ogrody,  które  wprawiają   w  nastrój  sielanki i są dowodem miłości Hiszpanów do życia w zgodzie z naturą. Wśród najciekawszych miejsc należy wyróżnić liczne Patios, czyli ogrody hiszpańskie, które zachwycały barwnością kwiatów oraz architekturą. Niezapomnianych wrażeń dostarczyła także wizyta w Mezqucie, czyli Wielkim Meczecie w Cordobie, zwanym po hiszpańsku La Mezquita, pochodzącym z VIII w., wielokrotnie przebudowywanym. Obecnie służy za katedrę rzymskokatolicką diecezji Cordoba. Jednym  z najciekawszych miejsc okolic Cordoby jest także Medina Azahara. To ruiny  X-wiecznego arabskiego kompleksu pałacowego położonego w hiszpańskiej Andaluzji, około 7 km na północny zachód od Cordoby. Obiekty te miały być dowodami potęgi  Abd ar-Rahmana III. Nazwa kompleksu pochodzi od imienia faworyty kalifa – Az-Zahry.

Wszystkie  odwiedzone  przez   uczniów   miejsca   robiły   na   nich   ogromne   wrażenie,  budziły  zachwyt   i  dały  niezapomniane  przeżycia. Pobyt  na praktykach zwieńczył   wspólny   wieczór   pożegnalny   z  rozdaniem   certyfikatów  dla  uczniów    i opiekunów.
Staże   zagraniczne   uczniowie   Ekonomika   realizowali   wraz   z   partnerem  zagranicznym – hiszpańską firmą Europroyectos.

Kolejni   uczniowie   Ekonomika   z   niecierpliwością   czekają   na  możliwość zrealizowania   zagranicznych   praktyk   w  przyszłym   roku   szkolnym.