W związku z tragicznym wydarzeniem w jednej z warszawskich szkół, zrodziło się wiele pytań i obaw dotyczących sposobu zapewnienia bezpieczeństwa uczniom na terenie szkoły.
Dnia 27 maja 2019 r. w Zespole Szkół nr 2 w Sierpcu odbyło się zebranie z rodzicami, podczas którego psycholog i pedagog szkolny przedstawiły procedury bezpieczeństwa obowiązujące na terenie szkoły oraz osoby i instytucje, do których można zgłosić się o wsparcie w sytuacjach wymagających pomocy psychologiczno – pedagogicznej i wychowawczej.
W Zespole Szkół nr 2 realizujemy profilaktykę ukierunkowaną na zapobieganie agresji i przemocy w szkole, mającą na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa oraz tworzenie przyjaznego klimatu nauki i pracy.
1. Dyrekcja i nauczyciele dbają o bezpieczeństwo młodzieży w czasie pobytu w szkole poprzez:
- zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego ( monitoring, zakaz opuszczania szkoły w czasie zajęć, dyżury nauczycieli na przerwach, przestrzeganie zasad BHP).
- zwracanie uwagi na przejawy agresji, przemocy fizycznej i psychicznej
- przestrzeganie zasad i norm zachowania panujących w szkole,
- zapoznanie rodziców i uczniów z regulaminami, procedurami, programami podczas zebrań i godzin wychowawczych.
2. W szkole diagnozuje się zachowania uczniów. Podejmuje się działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń, oraz promowanie właściwych postaw:
- analiza sytuacji dydaktyczno – wychowawczej uczniów klas pierwszych przez pedagoga, psychologa i wychowawców,
- organizowanie pomocy pedagogiczno – psychologicznej,
- przeprowadzanie akcji promujących pozytywne zachowania uczniów oraz eliminowanie zachowań niepożądanych.
3. Uczniowie prezentują właściwe zachowania poprzez:
- przestrzeganie zasad BHP i regulaminów szkoły dotyczących bezpieczeństwa
- uczniowie wiedzą jak zachowywać się podczas uroczystości w szkole i poza nią,
podczas wycieczek szkolnych.
4. W szkole podejmuje się działania eliminujące zagrożenia oraz wzmacnia i promuje się właściwe zachowania, analizuje się skuteczność podejmowanych kroków w celu poprawy bezpieczeństwa, modyfikuje się podejmowane kroki uwzględniając inicjatywy uczniów.
Program wychowawczo – profilaktyczny nastawiony jest na rozpoznawanie przyczyn problemowych, zachowań młodzieży, jak również stosowanie skutecznych form oddziaływań wychowawczych, z poszanowaniem praw dziecka. Nauczyciele zwracają uwagę na integrację zespołu klasowego i metody pracy z uczniem, które mogą się przyczynić do budowania dobrego klimatu w szkole i klasie. Pedagog, psycholog i wychowawcy prowadzą lekcje na temat integracji oraz zajęcia dotyczące asertywności i pozytywnych zachowań. Podejmujemy także tematy dotyczące zachowań agresywnych i przemocy. Psycholog i pedagog szkolny prowadzi rozmowy z uczniami mającymi problemy wychowawcze.
Pragniemy nadmienić, że w szkole została utworzona formuła „Anonimowej skrzynki na sygnały” , mająca na celu poprawę bezpieczeństwa uczniów.